Lær hvordan kvinder undgår demens

Psykolog på Djursland - 19 minutter fra Århus N

Lær hvordan kvinder undgår demens

Fysisk aktive kvinder kan undgå demens

Hold topformen ved lige. Så kan du sandsynligvis udskyde – eller undgå – demens. Særligt, hvis du er kvinde og nærmer dig at være midtvejs i livet.

Samtidig halverer fysisk aktivitet din risiko for diabetes og gør det lettere at holde din vægt stabil med alderen.

Kvinder og demens - fysisk aktivitet og yoga

Opsummering af artiklens hovedpointer

Skandinaviske, midaldrende kvinder i god fysisk form har mindre risiko for demens. Er du kvinde og midaldrende, så er der endnu en god grund til at at indarbejde gode motions-vaner og holde dig fysisk aktiv med alderen.

God form og fysisk aktivitet holder nemlig både demens og diabetes på afstand.

Fysisk god form udskyder demens 10 år hos kvinder

Når det gælder udvikling af demens, så kan fysisk aktive kvinder i gennemsnit undgå demens i op mod 10 år længere end kvinder i fysisk dårlig form.

High fitness delayed age at dementia onset by 9.5 years and time to dementia onset by 5 years compared to medium fitness.1

Læs mere om Alzheimers og demens eller læs resten af artiklen nedenfor.

Alle fysisk aktive kvinder har lavere risiko for demens

Uanset uddannelse, livsstil og evt. medicin-brug gennem livet, er en god fysisk form ensbetydende med en langt lavere risiko for at udvikle demens.

Det gælder altså for alle midaldrende kvinder, uanset baggrund og hvordan livet har formet sig for den enkelte.

Og denne gang er det ikke amerikanske kvinder, der har været undersøgt.

Derimod er resultaterne og forskningen baseret på skandinaviske kvinder og dermed skandinavisk kropsbygning, kost, levestandard og motionsformer – såsom vandreture, skiløb, cykling og gymnastik.

Among Swedish women, a high cardiovascular fitness in midlife was associated with a decreased risk of subsequent dementia. Promotion of a high cardiovascular fitness may be included in strategies to mitigate or prevent dementia.1

Demens - midaldrende kvinde og motion

Forskningen er baseret på skandinaviske kvinder i alderen 38-60 år

Forskerne fra Gøteborg Universitet i Sverige har fulgt 1.462 kvinder over 44 år. Undersøgelsen startede i 1968. De undersøgte kvinder var ved undersøgelsens opstart i alderen 38-60 år. Sidenhen har et udsnit af kvinderne været igennem opfølgende undersøgelser i henholdsvis 1974, 1980, 1992, 2000, 2005 og 2009, ligesom der er indhentet registerdata i 2012.

Datagrundlaget er dermed både omfattende, relevant og målrettet danske midaldrende kvinder.

Hvilket gør resultaterme både interessante og brugbare i egne overvejelser omkring livsstil og fysisk aktivitet med alderen.

Studiet og data i hovedtræk

  • 1.462 skandinaviske kvinder
  • Studiet har fulgt kvinderne over 44 år
  • De 1.462 kvinder var mellem 38 og 60 år ved studiets opstart i 1968
  • Opfølgninger i henholdsvis 1974, 1980, 1992, 2000, 2005 og 2009
  • Registerdata fra 2012 indgår
  • Publiceret i 2018

Få omkring 10 år mere uden demens og diabetes

Årsagen til at fysisk aktivitet har en positiv indvirkning på udvikling af demens, er ikke endelig kortlagt. Der skal ny og opfølgende forskning til.

Men selvom der endnu ikke er svaret specifikt på hvorfor at fysisk aktivitet har en yderst gavnlig indvirkning på livsudviklingen i forhold til demens og diabetes, så er resultaterne derimod klare og lige til at gå til:

Midaldrende kvinder i god fysisk form, kan nemlig med rimelighed forvente at udskyde gennemsnitsalderen for udvikling af demens med hele 9.5 år ift. midaldrende kvinder i en ringe fysisk form.

Men ligger det fysiske aktivitetsniveau ikke i top, er der stadig også gode nyheder til den mere jævne motionist, vandrer, cykelrytter og gymnast på den anden side af både 40, 50 og 60 år.

Motion og fysisk aktivitet forebygger demens hos kvinder

Almindelig god form er nok til at give fem års effekt

Forskningen fra Sverige viser heldigvis, at kvinder i almindelig fysisk form udskyder gennemsnitsalderen for udvikling af demens med fem år i sammenligning med kvinder i ringe fysisk form.

Midaldrende kvinder i almindelig eller moderat fysisk form, viste sig altså – i gennemsnit – at udvikle demens cirka fem år senere end kvinder i ringe fysisk form.

Forekomsten af diabetes halveres ved fysisk aktivitet

Desuden er selv moderat fysisk aktivitet med til at halvere din risiko for diabetes. Her fremhæves gåture og vandring i 30 minutter om dagen som tilstrækkeligt til at give effekt i form af en halvering for udvikling af type 2-diabetes (T2D):

Walking was the most common form of daily physical activity, with numerous studies demonstrating its beneficial effects on reducing the risk of T2D, CVD, and mortality. Walking for at least 30 min per day was shown to reduce the risk of T2D by approximately 50%.2

Der gælder således to hovedpointer i dag og årene fremover:

1. Hold fast i dit aktivitetsniveau med alderen. Sørg for at de gode vaner også præger livet som midaldrende.

eller

2. Kom igang med motion, fx gåture, vandring eller cykling, hvis du ikke allerede har gode motions-vaner.

Fysisk aktive kvinder undgår demens

Når børnene flytter hjemmefra er det tid til motion

Opfordringen herfra lyder derfor: Når der – med alderen – bliver mere tid til fritidsaktiviteter, så brug tiden til at holde fast i – eller øge – din fysiske aktivitet.

‘Med andre ord: Er motion blevet nedprioriteret i familielivets logistik, så få de gode motionsvaner genetableret, når børnene bliver ældre eller flytter hjemmefra.

Så kan du med rimelighed forvente at kunne nyde dine børn, børnebørm og alderdommen i længere tid og med større trivsel.

Hvordan prioriterer du motion i hverdagen efter 40, 50 og 60?

Oplever du glæde ved motion såsom cykling, gymnastik, løb eller vandreture?

__

Læs mere om kvinder, motion og demens:

1 http://n.neurology.org/content/early/2018/03/14/WNL.0000000000005290

Læs mere om fysisk aktivitet og diabetes:

2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4914832/

 

Artikel fra Djursland-psykologen · Psykolog · Århus og Djursland

Djursland-psykologen dækker Århus og hele Djursland – både Syddjurs og Norddjurs – og de omkringliggende områder og byer. Det er typisk Rønde, Hornslet, Auning, Løgten, Skødstrup, Egå, Assentoft, Allingåbro, Ryomgård, Kolind, Pindstrup, Grenå, Mols, Feldballe, Ebeltoft, Ørum, Trustrup og Tirstrup, samt Lystrup og Århus.

Djursland-psykologen
Fabriksvej 5
8544 Mørke
Tlf. +45 89 88 44 45
https://www.djursland-psykologen.dk
Psykolog · Århus og Djursland